Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Kino, kabriolet, mieszkania, gabinet, zjawiskowe meble, biżuteria, odzież i wiele innych eksponatów - oglądajcie >>

Z informacji prasowej: Jak to wszystko wygląda? Na parterze kamienicy zwiedzających powita miasto nocą z architekturą rysowaną świetlnym mappingiem, minikino Odeon i oryginalne auto z epoki – Jowett z 1926 roku, umieszczone na okrągłej platformie. We wnętrzach – niemieckim, francuskim i polskim – prezentowane są meble, szkło, ceramika, tkaniny, lampy, malarstwo i rzeźba. W domu mody podziwiać można kolekcję strojów, w sklepie jubilerskim – biżuterię, m.in. puderniczkę Tiffany’ego i kolczyki w etui Cartiera. W gabinecie prezesa banku – kolekcję papierów wartościowych i numizmatów.

Ekspozycję pierwszego piętra otwiera aranżacja mieszkania polskiej inteligencji lat 30. XX wieku – zwiedzić tu można pokój wielofunkcyjny i jadalnię, kuchnię oraz sypialnię. Zobaczyć można również kilimy zaprojektowane przez czołowych artystów polskiego międzywojnia.

Pierwsze piętro to także galeria designu, w której oglądać można bogatą kolekcję szkła cenionych polskich hut takich jak: Niemen, Zawiercie, Hortensja, Krosno oraz zagranicznych wytwórni: Lalique’a, Bacarrata, Braci Daum. Zbiory metalu reprezentowane są przez wyroby firm warszawskich, europejskich czy amerykańskich. Ceramika to z kolei wyroby z Ćmielowa, Pacykowa, wytwórni śląskich, oraz porcelana zagraniczna z serwisami i figurkami Rosenthala na czele.

W części poświęconej malarstwu prezentowane będą portrety autorstwa awangardowych polskich artystów: Zbigniewa Pronaszki, Witkacego i Leona Chwistka, także akt kobiecy belgijskiego malarza Leona de Smeta i portret damy z pieskiem Jana Rudnickiego. Perłą kolekcji jest dar PKN Orlen – „Martwa natura" Tamary Łempickiej, ikony minionych lat 20. i 30. XX w. światowego formatu, której malarstwo jest kwintesencją stylu art déco.

Nawiązaniem do sukcesu polskich artystów na Wystawie Światowej w Paryżu w 1925 r. jest Sala Tożsamości, czyli wydzielona przestrzeń z polskimi dziełami inspirowanymi folklorem, a także tymi zdradzającymi wpływy kubizmu i funkcjonalizmu. Tu zobaczyć będzie można m.in. projekty Zofii Stryjeńskiej i Julii Keilowej.

Uzupełnieniem wystawy są ekrany z informacjami o sztuce międzywojnia, ścianka do selfie w stylu art déco i lustro, w którym będzie można „przymierzać" stroje z epoki.

Kuratorami wystawy są Michał Burdziński, Małgorzata Szadkowska, Mariola Adamska. Za jej projekt odpowiada Koza Nostra Studio.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.