Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Wraz z nastaniem III RP rozpoczął się proces gruntownej modernizacji dróg krajowych. Głównym źródłem finansowania infrastruktury drogowej są środki unijne. W pierwszej kolejności budowano autostrady na linii zachód – wschód:

  • A2 (granica z Niemcami – Poznań – Łódź – Warszawa – aktualnie do Siedlec),
  • A4 (granica z Niemcami – Wrocław – Kraków – Rzeszów – granica z Ukrainą).

Następnie główne drogi na kierunku północ – południe:

  • A1 (Gdańsk – Toruń – Łódź – Katowice),
  • S3 (Szczecin – Gorzów Wlkp. – Zielona Góra – Legnica – granica z Czechami), obydwie na ostatnich etapach realizacji.

Po nich rozpoczęto budowę dróg ekspresowych:

  • S5 (Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Grudziądz – Ostróda),
  • S8 (Wrocław – Łódź – Piotrków Trybunalski – Warszawa – Białystok),
  • S7 (Gdańsk – Elbląg – Mława – Warszawa – Radom – Kielce – Kraków),
  • S6 (Szczecin – Koszalin – Słupsk – Gdynia).

Wszystkie one są w trakcie budowy, większość odcinków już jest eksploatowana.

Łatwo dostrzec, że najważniejsze szlaki krajowe mają „niską” numerację, od 1 do 8. Kolejnymi w realizacji powinny być zatem drogi nr 9, 10 11 i 12.

Budowa S11 (Koszalin – Poznań – Ostrów Wlkp. – Katowice) oraz S12 (Chełm – Lublin – Puławy – Radom – Piotrków Trybunalski) już ruszyła. Zamiast S9 (Rzeszów – Radom) postanowiono zbudować jej alternatywę, tj. S17 (Warszawa – Lublin – granica z Ukrainą) i S19 (słynna Via Carpatia, tj. granica ze Słowacją – Rzeszów – Lublin – Białystok).

Sieć dróg ekspresowych dopełnią trasy S16 (Olsztyn – Ełk) oraz S61 (Ostrów Mazowiecka – Suwałki – granica z Litwą).

Władze Płocka od 2010 roku czyniły intensywne starania o zmianę przebiegu przyszłej drogi ekspresowej S10. Budowa S10 po dawnym śladzie starej „10”, z jej przebiegiem przez Sierpc i Drobin, niewiele zmieniłaby z punktu widzenia Płocka. Dlatego wielokrotnie wysyłaliśmy pisma i apele do kolejnych Premierów, Ministrów Infrastruktury i Transportu oraz Dyrektorów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zmianę „płockiego” odcinka nowej S10. Zamiast starego przebiegu: Toruń – Lipno – Sierpc – Drobin – Płońsk, proponowaliśmy nowy: Toruń – Płock – Nowy Dwór Mazowiecki.

Obiektywnie trzeba przyznać, że za takim nowym przebiegiem S10 zgodnie optowali przedstawiciele wszystkich najważniejszych opcji politycznych w Płocku. Nowy „płocki” przebieg S10 poparły zgodnie i jednogłośnie w 2014 roku, w obecności przedstawicieli GDDKiA, na wspólnym posiedzeniu lokalne samorządy: Rada Miasta Płocka i Rada Powiatu Płockiego.

Chyba najtrudniej było uzyskać na to zgodę w Sejmiku Mazowieckim. Proponowana przez władze Płocka zmiana nie podobała się zwłaszcza samorządowcom z Sierpca i Płońska. Przez długi czas optowano za kompromisowym rozwiązaniem przebiegu S10, tj. na północ od Bielska. Dla Płocka również taki przebieg nowej drogi ekspresowej był nie do zaakceptowania.

Ostateczna decyzja o zmianie trasy przyszłej S10 podjęta została przez Radę Ministrów w dniu 13 października 2015 roku. Przyjęto wówczas Rozporządzenie w sprawie zmiany sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zgodnie z tym dokumentem S10 będzie mieć przebieg: Szczecin (S6) – Piła – Bydgoszcz – Toruń – Płock – Nowy Dwór Mazowiecki (S7) – Wołomin (S8). Lokalizacja trasy od strony północnej Płocka, w bliskim sąsiedztwie PKN ORLEN, to najlepszy wariant z punktu widzenia zarówno miasta jak i największej firmy w Polsce.

Od tego momentu na mapach dróg krajowych pojawia się nowy przebieg przyszłej drogi ekspresowej S10 [na mapie na górze strony]. Ale od decyzji rządu Ewy Kopacz minęły już blisko cztery lata. Najwyższa pora przystąpić do prac planistycznych i projektowych, a następnie do budowy. Wszystkie niezbędne decyzje nie należą do samorządu – są w rękach rządu i parlamentarzystów. Na szczęście przy każdej wizycie posłów i senatorów w Płocku słyszymy o wadze i potrzebie włączenia Płocka w sieć dróg szybkiego ruchu. Ale najwyższa pora na konkretne działania.

Artur Jaroszewski, Przewodniczący Rady Miasta Płocka

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.