Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Mówiąc o twórczości zazwyczaj przychodzi nam na myśl ta plastyczna czy muzyczna. A tymczasem na zajęciach, o których piszemy chodzi o kreatywne myślenie, wyście poza schemat. Te lekcje są zaprzeczeniem odtwórczej nauki, z którą zwykle kojarzy się szkoła.

– Uczniowie uczą się przede wszystkim pracy w grupie, radzenia sobie z problemami czy szukania rozwiązań w krótkim czasie – mówi Edyta Dzięgielewska, nauczycielka języka polskiego oraz twórczości w Szkole Podstawowej nr 11.

Nauczyciele, by móc prowadzić zajęcia z twórczości, wcześniej uczestniczą w projekcie edukacyjnym organizowanym przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, po którym otrzymują certyfikat. Tym samym placówka, która w swoich szeregach ma takiego pedagoga zyskuje miano Szkoły/Przedszkola Wspierającej Uzdolnienia.

W środę 12 przedszkoli oraz 11 szkół podstawowych rywalizowało ze sobą podczas Międzyszkolnych Spotkań Twórczych. Wyzwania odbywają się w trzech kategoriach:

-- przedszkolnej,

-- klas 1-3,

-- młodzieży z klas 4-6 szkoły podstawowej, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych.

Hasło tegorocznej edycji brzmiało „Wodospadem Wyobraźni do Jeziora Możliwości”. Zadaniem przedszkolaków było np. zrobienie z przygotowanych materiałów, takich jak pudełka, butelki czy gazety, mieszkańca Jeziora Możliwości. Z kolei dzieciaki z klas 1-3 musiały dokończyć twórcze opowiadanie. Młodzież miała natomiast za zadanie zbudować statek podwodny.

W tym roku po raz pierwszy zorganizowano także Wyzwania Partnerskie. Polegały na tym, że grupy z różnych szkół łączyły się w zespół i wspólnie realizowały zadanie. Wszystko po to, by sprawdziły się również w zadaniach wymagających współpracy z nowo poznanymi osobami.

W Międzyszkolnych Zadaniach Twórczych wygrywają wszyscy. Nie ma jury, które określa rankingową listę. Są jednak eksperci, którzy po wykonanym zadaniu rozmawiają z uczniami na temat ich projektu.

– Tu nie chodzi o wygraną, ale o sprawdzenie siebie. Uczniowie ćwiczą w ten sposób pracę w grupie, ale tez mają możliwość zobaczyć pracę i pomysły innych – dodaje Edyta Dzięgielewska.

Zmagania uczniów podczas Międzyszkolnych Spotkań Twórczych obserwowali przedstawiciele Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, które jest koordynatorem projektu, a także Urzędu Miasta, Urzędu Marszałkowskiego oraz Rady Rodziców SP 11.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.