Co to za okazja? W środę w gimnazjum nr 6 w Płocku świętowano Dzień Patrona Szkoły. Wydarzenie w tym roku miało szczególny charakter, bo w lipcu minęła 130 rocznica urodzin patrona - Władysława Szafera. Nie obyło też bez nawiązań do reformy systemu szkolnictwa.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Przypomnijmy, że Władysław Szafer był twórcą największej w Polsce szkoły botanicznej, wybitnym organizatorem nauki i pedagogiem, określanym jako "adwokat przyrody". - Żeby nikt nie patrzył na las jako fabrykę drewna, bo to coś znacznie bardziej skomplikowanego i wspaniałego - przywołała słowa patrona placówki Grażyna Rutkowska, dyrektorka G6. - Działalność szkoły potwierdza, iż ten patronat jest autentyczny.

Dodajmy, że G6 jest posiadaczem tytułu Mecenasa Polskiej Ekologii.

Władysław Szafer został patronem szkoły w 1996 roku. Wówczas placówka była jeszcze szkołą podstawową nr 14. To właśnie na jej bazie powstała obecna szkoła. Kilka miesięcy temu, gdy minister edukacji Anna Zalewska ogłosiła reformę systemu oświaty, a wraz z nią likwidację gimnazjów nauczyciele, rodzice byli oraz obecni uczniowie, domagają się ponownego powołania w miejsce G6 podstawówki. Czy tak się stanie?

- To prawdopodobny scenariusz - mówi Alina Boczkowska z zespołu prasowego Urzędu Miasta. - Ale ostateczna decyzja na temat nowych obwodów szkolnych jeszcze nie zapadła. Do tego momentu nie możemy powiedzieć, iż tam na pewno powstanie podstawówka.

W środę podczas uroczystości do reformy nawiązała Iwona Marczak, prezes fundacji "Fundusz Lokalny Ziemi Płockiej Młodzi Razem". To właśnie we współpracy m.in. z tą organizacją uczniowie szkoły realizują swoje ekologiczne projekty.

- Nie wiem co będzie dalej z gimnazjum nr 6, ale mam nadzieję, że dalej będziemy prowadzić nasze wspólne ekologiczne działania - zwracała się do uczniów oraz grona pedagogicznego Iwona Marczak.

Z kolei przedstawiciele rady rodziców oraz stowarzyszenia Nasz Płock - Szaferówka, działającego przy G6, wręczyli dyrektorce dąb, który ma zostać posadzony w pobliżu placówki. Życzyli też, by drzewo i szkoła przetrwały te wszystkie reformy.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    BRAWO! to się nazywa poszanowanie tradycji i szacunek do historii! Dajecie przykład młodemu pokoleniu, o takie wartości trzeba właśnie dbać. Tu zawsze była szkołą, więc szkołą na zawsze powinna pozostać, w jakiejkolwiek formie, a najlepiej w tej, co jest bo z tego, co słyszę, widzę, i czytam, to Gimnazjum Nr 6 jest najlepszym w mieście.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Właśnie się doczytałam, że gxb1 atakuje G6 za małe sale i ciasne korytarze, i to w obronie SP6; dobre żarty; bo jeszcze ktoś pomyśli, że w SP6 jest przestronnie i luźno (zwłaszcza na piętrze, gdzie holu nie ma w ogóle), a dzieci swobodnie biegają po szerokich korytarzach i ćwiczą na niezwykle nowoczesnej i oryginalnej sali gimnastycznej - nie chcę tym samym źle wyrażać się o SP6, bo nie mam w tym interesu, i bo każdy pracuje w takich warunkach, jakie ma oraz robi swoje wedle istniejących możliwości, ale hipokryzją jest wytykać jednej szkole "niedoskonałości" i zniesławiać jej imię w obronie drugiej szkoły, która takie same lub większe "niedoskonałości" posiada. Nie podoba mi się, że jegomość gxb1 w sposób mało elegancki psuje swoimi złośliwymi komentarzami tę doniosłą chwilę dla społeczności G6. Patrząc na zdjęcia, szczególnie tę niebywałą dekorację, widzę ile pracy nauczyciele (zapewne z uczniami) włożyli w przygotowanie tej uroczystości i zazdroszczę talentu, i podziwiam pasję, i cieszyłabym się, gdyby ludzie z szacunkiem i kulturą traktowali się wzajemnie, a już przynajmniej ci z lokalnej społeczności, jegomościu gxb1. Ps - dąb w prezencie, genialne! powinien być zasadzony w ogródku obecnego G6 i nigdzie indziej, żeby był schronieniem od słońca dla przyszłych uczniów SP14, ale i symbolem siły, rozwoju i miłości do natury- gratuluję pomysłu i trzymam kciuki za przetrwanie "deformy Zalewskiej"
    @nick00nick Ton odpowiedzi nie jest kulturalny. Podstawówki SP 6 nie bronię, związków z nią nie mam.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Oj ktoś się niebywale przestraszył nowej podstawówki, nieładnie jest źle mówić o innych. Każda szkoła ma swoje plusy i minusy. Moje dzieci chodziły do Gimnazjum nr 6 w Płocku, dlatego mogę pisać, że według opinii mojej rodziny jest to najlepsza szkoła w mieście. Warunki lokalowe są tutaj drugorzędne. Zresztą szkoła ta z roku na rok modernizuje się i pięknieje, widać bardzo dobrą rękę gospodarza tej szkoły. Piękne pracownie, bardzo dobrze wyposażone, nieustanne remonty. Nieprawdą jest, że lekcje w tej szkole zaczynają się na 6.50. To jest kłamstwo!Nieprawda jest takze i to, że lekcje odbywajasię na dwie zmiany. Owszem, w tej szkole odbywa się wiele zajęć pozalekcyjnych z pożytkiem dla uczniów i ich rozwoju. Tu odbywa się autentyczna praca z uczniem. Ta szkoła ma sukcesy, bo ma pomysł na młodzież. Na niezwykle wysokim poziomie odbywa się nauczanie matematyki, świadczą o tym sukcesy uczniów. W tej szkole moje dzieci bardzo się rozwinęły i to pod każdym względem. Nie musieliśmy bać się o wyniki egzaminów, bo moje dzieci były doskonale przygotowane do nich. Zajęcia sportowe - mimo małej sali mój syn osiągał sukcesy sportowe, córka uwielbiała zajęcia teatralne. Moje dzieci miały sukcesy w konkursach językowych, przyrodniczych. Świetna polonistka, konkretna - pozdrawiam. Szkoła mała, klimatyczna, tu żaden z uczniów nie schowa się po kątach, dużo programów profilaktycznych, indywidualna praca z dzieckiem, natychmiastowy kontakt z rodzicem. Żal, że ktoś takie opinie wystawia. Nieładnie jest na kogoś nagadywać, może samemu warto wziąc się za uczciwą pracę, a może autorzy tych paszkwili boją się, że im pod nosem wyrośnie szkoła która zmusi do podniesienia standardów własnej pracy? Zapomniałem dodać, że szkoła świetnie współpracuje z różnymi instytucjami wspierającymi placówkę, przez co jej oferta jest bardzo bogata? Współpraca z Małachowianka dodaje prestiżu tej szkole i jej uczniom. I jeszcze jedno - szkoła ma doskonałą lokalizację jeżeli chodzi o dojazd. Moje dzieci nie miały z tym problemu. Wspieram tę szkołę z całego serca, ja i moja rodzina, i wierzę w mądrość Płocczan, którzy będą wiedzieli w czyje ręce powierzyć swoje dzieci.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Tam nie ma warunków na szkołę. Teraz zajęcia są na dwie zmiany i rozpoczynają się o 6.50. Budynek jest zbyt mały i dawno nie powinien być szkołą.
    @gxb1 @gxb1 Śmiem się nie zgodzić; po pierwsze, budynek został zbudowany na potrzeby edukacyjne płocczan i od początku istnienia była w tym budynku jakaś szkoła, więc warunki są odpowiednie i budynek na szkołę się nadaje doskonale, zwłaszcza, że corocznie są przeprowadzane remonty i szkoła jest systematycznie modernizowana; po drugie lekcje od 6.55 nie odbywają się w tej szkole od lat, więc ma pan/pani nieaktualne informacje i wprowadza pan/pani czytelników w błąd, najwcześniejsze lekcje są od 7.45, czyli szkoła nie odbiega znacznie od standardowej 8 godziny, a dzięki temu uczniowie wychodzą wcześniej, i jaka dwuzmianowość? popołudniami najczęściej odbywają się zajęcia dodatkowe, na które uczniowie i rodzice sami wyrażają zgodę. Wystarczy zajrzeć do tego budynku, poczytać o jego historii, sprawdzić ogólnodostępny na holu plan zajęć i przekonać się, ze mówię prawdę....a pan/pani czym może poprzeć swoje nieuzasadnione opinie?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @ainup Brak porządnej sali gimnastycznej. Wąskie korytarze i małe sale. Szkoła jest przepełniona. Do której godziny są te zajęcia dodatkowe. A po co zajęcia w "Małachowiance" , czy nauczyciele G6 sobie nie radzą.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @gxb1 Na remont sali gimnastycznej z pewnością też przyjdzie czas, a póki co dzieci mają też możliwość korzystania ze stadionu znajdującego się tuż obok, więc szybko i bezpiecznie przechodzą na nowoczesny obiekt i ćwiczą na świeżym powietrzu - czego chcieć więcej? Sala sali nierówna, jedna mniejsza druga większa, jak w większości innych szkół; każda mieści odpowiednią ilość ławek, krzeseł, sprzęt specjalistyczny itp, nie są potrzebne dywaniki i miejsce do zabawy, jak w nauczaniu początkowym. Nauczyciele radzą sobie doskonale, nie bez powodu uczniowie osiągają jedne z najlepszych wyników w mieście i powiecie, a współpraca zawsze rozwija i wzbogaca, wiec uważam to za duży atut przygotowujący do edukacji na wyższym szczeblu.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @ainup Jednak zaplecze do zajęć w-fu nie jest odpowiednie. Ćwiczenia na świerzym powietrzu napewno cenne, ale nie w każdych warunkach atmosferycznych. Czy współpraca plegająca na prowadzenie zajęć wpisanych do planu w innej szkole do nie jest przyznanie się do słabości. Co do wyników, nauczyciele z innych szkół mogą odpowiedzieć, że wyniki zależą także od zdolnośći uczniów.Trzeba przyznać, że dzięki reklamie udało się G6 przekonać zdolnych uczniów, że trzeba tam przyjść. Gdyby byli w innych szkołach mogli uzyskać jeszcze lepsze wyniki.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @gxb1 1. W każdej szkole, instytucji, czy rodzinie znajdzie się coś, co wymaga jeszcze poprawy; zwłaszcza, że jak ktoś szuka, to znajdzie, prawda? Proszę obiektywnie spojrzeć na tę szkołę, a wówczas pan/pani dostrzeże, że rozwija się ona i udoskonala cały czas, świadomie i rozważnie. 2. Nie ma złej pogody do ćwiczeń, co najwyżej strój może być nieodpowiedni 3. Nie, współpraca z innymi placówkami nie jest przyznaniem się do błędu, przeciwnie, jest to korzystne doświadczenie wielostronne; obawiam się, że szerokie rozwinięcie tematu i tak nie przekona pana/pani do celu i zalet takiego przedsięwzięcia, więc zakończę na stwierdzeniu, że "nie" 4. Wyniki uczniów zależą od wielu czynników, nie umniejszam zdolnościom uczniów i ich zasług, co z drugiej strony nie wyklucza zaangażowania kadry i właściwej współpracy na płaszczyznach nauczyciel-uczeń i nauczyciel-rodzic 5. Nie słyszałam żadnych reklam Gimnazjum Nr 6 w radiu, nie widziałam żadnej w prasie, nie wciśnięto mi nigdy za wycieraczkę ulotki z reklama G6 itp itd, co się zdarza w przypadku innych szkół, mają prawo; G6 samo w sobie jest reklamą 6. Do G6 nie trzeba iść, ale można. Wiele rodziców i uczniów z tego prawa korzysta i myślę, że wiedzą, co robią. 7. Gdyby chcieli być w innych szkołach, to mogliby się przepisać, i skąd ta pewność, że uzyskaliby jeszcze lepsze wyniki?! Może tak, może nie...Nie mam na ten temat żadnych naukowych badań, nie wróżę z fusów, nie układam tarota...ja takiej pewności nie mam. 8. Miłego dnia życzę, bo cokolwiek pan/pani napisze za chwilę, nie będzie już przeze mnie komentowane; mogę przedstawiać fakty, a i tak pana/pani do niczego nie przekonam, niczym pani minister do zaniechania reformy...
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @gxb1 Jestem uczniem tej szkoły i NIKT w naszej szkole nie rozpoczyna zajęć na 6:50, jedynie w tamtym roku zajęcia przygotowujące do testu kuratoryjnego z języka polskiego odbywały się na 7:00, ale była to wyjątkowa sytuacja.Nie ma też dwóch zmian. Szkoła mała nie jest, duża też nie. Jest akurat aby pomieścić taką liczbę uczniów. A zajęcia w Małachowice przygotowują nas do liceum oraz dodatkowo do konkursów, a co do naszych nauczycieli to proszę się odstosunkować. Są wspaniali. A jeśli pani/pan napisałby, że jestem za młody żeby się wypowiadać, to ja jestem uczniem i wiem najlepiej.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @gxb1 Budynek jest zbyt mały? poważniejszego "zarzutu" nie ma? od kiedy to metraż jest ważniejszy od nakładu pracy i atmosfery w szkole? to tak, jakby powiedzieć wielodzietnej rodzinie, że ich dom nie powinien być ich domem, bo jest za mały, bo nikt nie ma własnego pokoju, bo nie liczą się niematerialne wartości...oj oj oj jegomościu gxb1, błędne to myślenie/ kameralność tej szkoły to akurat duży plus
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @ainup Brak reklam, a obecny artykuł.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @gima Duża różnica 7.00 a 6.50. W tak dobrej szkole uczniowie powinni być przygotowani w każdej chwili do testu kuratoryjnego. Tu odbyły się ekstra przygotowania.Jaki byłby wynik testu bez zapowiedzi.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @gxb1 kuratoryjne konkursy są bardzo trudne, nie wyobrażam sobie, żeby nauczyciel ucznia nie przygotowywał, jeśli przygotowania były ekstra to znaczy, że zaangażowanie i ambicje są ekstra
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @gxb1 osobiście obecny artykuł odbieram jako relację z wydarzenia kulturalnego w środowisku lokalnym, podobnie jak odebrałam artykuł o 40leciu SP18 i innych
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @siepisze45 W komentarzu jest mowa o teście a nie konkursie.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @gxb1 Jak zwał, tak zwał. Myślę, że piszemy o tym samym, o testach/konkursach z poszczególnych przedmiotów. Każda szkoła jest informowana o terminach tych testów, każda ma szansę na przygotowanie swoich uczniów, a kto nie korzysta ten traci.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Najlepsza szkoła w mieście
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Jeżeli w tej szkole nie powstanie szkoła podstawowa, to gdzie?
    @18121972tomek świat staje na głowie, niszczy się to, co dobre, miejmy nadzieję, że tu nadal będzie szkoła!
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @muraczek Obok jest dobra szkoła podstawowa i wystarczy.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @gxb1 ..."dobra" szkoła może panu/pani oczywiście wystarczyć, wszak każdy ma prawo do swojego zdania. Aczkolwiek, przy dobrych chęciach i dbałości o interes dzieci, mogłyby funkcjonować obie podstawówki, jak za dawnych lat. Poza tym, wierzę, że reaktywowana SP14 będzie szkołą bardzo dobrą (jak za dawnych lat), bo i gimnazjum jest bardzo dobre.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @ainup Widzę, że nie podoba się określenie dobra szkoła w przypadku SP 6. W tej chwili jest jedna i wystarcza.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @gxb1 ...nie zaprzeczam, że szkoła jest dobra; w tej chwili wystarczy jedna, bo starsze dzieci są w G6, czyż nie?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0